Blog
    Komentarze: 1

    Często dostajemy zapytania od klientów w sprawie doboru silnika spalinowego. W tym wpisie opiszemy to, na co trzeba zwracać uwagę przy kupnie silnika spalinowego do pontonu.

    Dobieramy silnik spalinowy do pontonu

    Jeśli posiadamy ponton, to zawsze wysokość pawęży w nim będzie „S” lub krótka. Wymiary takiej pawęży u różnych producentów mogą się różnić. Ale z reguły wysokość pawęży będzie ok 380 do 400 mm.

    Wszystkie pontony Kolibri na przykład mają wysokość pawęży 382 mm. Ale jeśli pomierzyć razem z podłogą to wysokość pawęży będzie około 392 mm.

    Pontony marki Yamaha mają wysokość pawęży od 381 mm do ponad 400mm. Pontony marki Yamaha przeznaczone są do silników ze stopą „S”. Też ważnym jest to, że kupując silnik spalinowy marki Yamaha w zestawie z pontonem marki Yamaha, na 100% błędu nie popełnimy i długość kolumny silnika będzie pasować do naszego pontonu.

    Jeśli wysokość pawęży silnika się różni od zalecanej wysokości pawęży w specyfikacji silnika, to trzeba zamocować silnik wyżej lub niżej w zależności od wymiaru stopy silnika.

    Sumując: jeśli mamy ponton każdej marki,  to można śmiało kupować silnik z długością kolumny „S”.

    Z długością kolumny silnika spalinowego do pontonu temat jest zamknięty. Przechodzimy do długościi kolumny silnika w łodzi.

    Ze względu na to, że łodzie różnią się wymiarowo od pontonów i mogą mieć pawęż jak dużą tak i małą, to przede wszystkim przed zakupieniem silnika zaburtowego do łodzi musimy przeczytać, co jest napisane na tabliczce znamionowej łodzi. Oprócz tego możemy zmierzyć miarką wysokość pawęży w łodzi.

    Też ważnym jest dobre dobranie mocy silnika spalinowego do łodzi. Jeśli producent łodzi napisał że możemy założyć silnik spalinowy o maksymalnej mocy 15ps to nie przesadzajmy z tym, ponieważ pawęż potrafi się złamać. Najgorszym jest to, że złamać się może nie w pierwszy dzień użytkowania, a później. Może tak się zdarzyć, ze względu na to, że producent, jeśli jest dobry i znany, zawsze pisze na tabliczce mniejszą masę silnika lub moc, niż łódź może wytrzymać.


    Na wodzie pod czas szybkiego przyspieszenia, kiedy nacisk na pawęż jest maksymalny, przy nie dobrze dobranym silniku zaburtowym, łódź może ulec uszkodzeniu.

    Drugie, na co zwracamy uwagę, to oczywiście jest moc silnika. Od mocy silnika, proporcjonalnie jest uzależniona jest cena.

    Jeśli dysponujemy budżetem, który pozwoli nam nabyć silnik spalinowy taki, który będzie mógł rozpędzić ponton do prędkości co najmniej 20-25 km/h, to warto kupić taki silnik zaburtowy.

    Teraz wyjaśnimy dlaczego. Przy prędkości 20-25 km/h, różnie w zależności od modelu łodzi lub pontonu, nasz statek wodny wchodzi w ślizg.

    Ślizg to jest taki tryb pływania pontonu lub łodzi, gdzie ze względu prędkość, dziób pontonu lub łodzi podnosi się nad wodą. Wtedy powierzchnia pontonu lub łodzi w wodzie jest mniejsza i opór wody jest mniejszy. Dzięki temu silnik pracuje równomiernie i możemy pozwolić przy płynięciu w ślizgu zmniejszyć obroty silnika.

    Dzięki temu z kolei spalanie paliwa będzie mniejsze, i silnikowi będzie łatwiej pracować w porównaniu z tym trybem, kiedy silnik po prostu pcha ponton.

    Ponton o długości 360 cm a silnik. 9.9 czy 20 ps, który wybrać?

    Wędkarze bardzo często uczestniczą w zawodach wędkarskich. Wtedy można mieć taką, sytuację, gdy potrzebujemy szybko się dostać do punktu połowu ryb.

    Wędkarzom bardzo często zależy na tym, żeby pływać w ślizgu i pływać szybko.

    Przykłady silników, Yamaha, które będą pasować do pontonów:

    -Yamaha 9.9 JMHS

    -Yamaha 20 GWHS

    Jeśli będziemy pływać pontonem o długości 360 cm w ślizgu to manetka w w silniku 9.9 będzie otwarta do końca i silnik będzie pracować na 100% swojej mocy. Wtedy będziemy mieli większy hałas o dosyć duże spalanie paliwa.

    Przy silniku 20 ps będziemy płynąc w ślizgu korzystając tylko z 60% od całej mocy silnika. Dlatego silnikowi, będzie lżej, a hałas będzie mniejszy. A my będziemy mieli więcej przyjemności z jazdy.

    Ważne!
    Wg. Polskiego prawa, jeśli mamy silnik 20 ps to powinnyśmy mieć patent sternika motorowodnego.

    Silniki zaburtowe Yamaha

    W naszej ofercie znajdziesz nowe silniki zaburtowe marki Yamaha. Przy kupnie nowego silnika dostaniesz instrukcję obsługi klienta oraz wszystkie szczegóły związane z serwisem silnika zaburtowego.

    Przy kupnie nowego silnika zaburtowego musimy wziąć pod uwagę to, że okres docierania nowego silnika do pontonu to jest w przybliżeniu 20 motogodzin.

    Zgodnie z instrukcją obsługi przez pierwszą godzinę w nowym silniku musimy pływać trzymając obroty pomiędzy 1000 – 2000 ob., drugą godzinę pływamy trzymając obroty pomiędzy 3000 – 4000 ob., trzecia godzina pływamy od 4000 – 5000 ob.

    Nie trzeba pływać na wysokich obrotach, wtedy, kiedy silnik jest nowy. Może skutkować to uszkodzeniem silnika.

    Jak zliczać motogodziny w silniku zaburtowym?

    Najtańszy sposób oczywiście to zmierzać czas pracy silnika zegarkiem w ręku. Oczywiście nie jest to wygodny sposób na zliczanie motogodzin. Możemy zliczyć motogodziny za pomocą licznika motogodzin, który znajdziesz w naszej ofercie. Cena silnika motogodzin waha się od 50 do 100 zł.

    Jeśli masz dodatkowe zapytania, to napisz w komentarzu poniżej.


    1. Marekpisze:

      Jaka jest długość sto S krótkiej a jaka jest długość L w centymetrach i dokładnie jak ja zmierzyc

    Co sądzisz na ten temat?

    Napisz komentarz. Twój e-mail nie będzie pokazany

    *

    Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatnośći. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. x